donderdag 7 juli 2022

corner to corner deken

 wie regelmatig mijn instagram mafke (klik voor de link) kijkt heeft kunnen zien dat ik erg druk was met het haken van een corner to corner deken. 
Nog niet eerder had ik iets gemaakt met de c2c techniek dus dat was weer een leuke nieuwe uitdaging.

Maar wat haakt het fijn! Ik houd er zo van, heerlijk tomeloos door kunnen haken.




Het garen wat ik voor deze deken gebruikt heb is het katoengaren van action. Ik kocht een box met 20 verschillende kleuren en deze kleurtjes heb ik ook allemaal gebruikt.
Op deze manier kreeg ik een kleurrijke vrolijke deken. Zelf noem ik hem ook wel mijn Pippi Langkous deken 😃.


Je haakt alle vierkantjes meteen aan elkaar vast, het enige nadeel is het afhechten van de vele draadjes. Maar omdat ik dit steeds meteen deed zodra ik een hele rij klaar had viel me dat ook ontzettend mee.

Mijn deken is 11 vierkantjes breed en 11 vierkantjes lang. Elk vierkantje bestaat uit 6 blokjes. Maar je kan zelf bepalen hoe groot je je vierkantjes maakt.
Een duidelijk stap voor stap uitleg over het haken van een corner to corner deken vind je hier.

De rand haakte ik met wit katoen garen (ook van action) als volgt:
- om de gehele deken een rand van vasten, in de hoeken haak je 3 vasten
- haak een keer losse en vervolgens een tweede rand met vasten om je gehele deken
- * haak vervolgens 6 lossen, sla 2 vaste over van je vorige toer, en haak een vaste in de volgende vaste van je vorige toer* herhaal *-* totdat je weer helemaal rond bent.
- haak 2 keerlossen en vervolgens een rand met picotjes om je gehele deken. De pico's haak je als volgt:
een vaste in de losse boog, 3 losse, een halve vaste in de 1e losse, en weer een vaste in dezelfde losse boog.
- herhaal dit totdat je weer helemaal rond bent en hecht af.

En zo heb ik er weer een leuke deken bij, ik doe het zo graag dekens haken. Lekker voor de tv gedachteloos doorhaken.

Wie is er nog meer zo dol op het haken van dekens?

Liefs,
Mafke


1 opmerking:

  1. Och, wat is die kleurrijk geworden. Ik haak jaarlijks ook wel een deken of twee. Altijd tof om te doen, niet?
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen