donderdag 20 september 2018

Productreview snij/embossingmachine

Yessss, ook mij is het gelukt om een snij/embossingmachine te kopen bij de Action. Had ik laatst met wat producten die ik graag wilde hebben nog pech, dit keer had ik mijn lesje wel geleerd en stond ik op tijd bij de deur. Gelukkig maar want ze waren ook zo uitverkocht.

Voor diegenen die niet helemaal weten wat een stans/embossingmachine nu precies is zal ik proberen het een beetje uit te leggen.
Stansen is het uitsnijden van figuren. Je hebt een figuur (stans) met een scherp randje welk dan door papier de vorm uitsnijd. Met embossen kan je papier reliëf geven.

Ik had al een stansmachine (cuttlebug) maar ik was daar niet helemaal tevreden over. Het draaien ging best zwaar, soms moest ik er zelfs bij gaan staan en flink op het apparaat hangen om de platen waartussen de stans of de embossingmal lag er doorheen te kunnen draaien.
Mijn hoop was dan ook op deze machine gevestigd.

Tja, wat zit er allemaal bij zo'n machine? Kunststofplaten, hiertussen leg je je papier met stans of embossingmal. 2 embossingmallen, een met stipjes en eentje met sterretjes. En 2 sets stansen, een met cirkels (5 verschillende groottes) en een met hartjes (3 verschillende groottes).
Je hebt 4 kunststofplaten van verschillende diktes. En in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing staat duidelijk beschreven voor welk doel je welke platen nodig hebt.
Als je de machine uit de doos haalt moet je nog wel zelf de draaihendel monteren. Ook dit is duidelijk omschreven en stelt eerlijk gezegd niks voor, dit was dan ook zo gebeurd.



stansmachine compleet met materiaal om meteen te kunnen starten



Tijd om te testen!
Zelf had ik al een aantal stansjes en embossingmallen maar ik vond het leuker om echt alleen dit pakket te gebruiken. Hoe zou alles bij elkaar werken? Het is best een groot prijsverschil met de duurdere merken dus ik vroeg me af of alles wel even goed en deugdelijk in elkaar zou zitten.

Dat bleek dus geen enkel probleem. Eerst ging ik snijden, gewoon wat cirkels om te proberen.
Papier en stans tussen de aangegeven platen gelegd en draaien maar.
Het bleek meteen dat ik me voor niks zorgen had gemaakt! Wat ging alles lekker soepel. Mijn cirkel was super scherp uitgesneden, en wat nog fijner was, ik hoefde niet meer op het apparaat te hangen. Het draaide er gewoon lekker doorheen. Ik was echt blij verrast!
Meteen ook maar de embossingmallen getest. Gewoon simpele enveloppen ertussen en je krijgt een leuke envelop met reliëf ervoor terug. Te leuk gewoon.
Daarom ook maar meteen wat kaartjes gaan maken. Niks bijzonders, gewoon om de machine te testen en er goed aan te kunnen wennen.



kaart met gestanste envelop



Ik sneed uit een kaart een hartje om vervolgens te embossen met de sterrenmal. Na het embossen met een roze stempelkussen ligtjes de sterren bestempelen. Omdat de sterren als reliëf nu hoger liggen kan je dit met een stempelkussen goed doen. In het uitgesneden hart plaatste ik nog een stempel. Simpel, zo klaar en leuk effect.


2e kaart gemaakt


Nu had ik de smaak te pakken en ging ik een tweede kaart maken, dit keer met de cirkelmal en de cirkelembossingmal. Achter de uitgesneden cirkel plakte ik een andere kleur papier. Ook deze kaart bewerkte ik weer met het roze stempelkussen en ik plaatste een stempel in de cirkel.
Hoe simpel kan het dus zijn.


kaarten met bijpassende enveloppen



Conclusie: is de machine zijn geld waard? Jazeker. Het is een fijn en degelijk apparaat. Bij de Action en andere hobbywinkels kan je nog veel meer snijstansen en embossingmallen kopen en de mogelijkheden zijn dus legio.
Ik ga het zeker vaker gebruiken en ook wat andere dingen uitproberen.



4 opmerkingen:

  1. Fijn om bij de Action niet achter het net te vissen als je je zinnen op iets hebt gezet. Jij hebt zo te lezen een goede koop gedaan. Dan krijg je zin om met het apparaat mooie dingen te maken. De kaarten en enveloppen zien er mooi uit.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zat erop te wachten, dat de Action deze apparaten ook zou gaan verkopen.
    Ik wist niet dat ze nu te koop zijn, ben wel benieuwd wat ze kosten.
    Je kaarten zijn heel leuk, heel veel plezier met je apparaat, voor je het weet heb je een hele voorraad kaarten gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb weer iets bijgeleerd dankzij jou. Leuke hobby die je erbij hebt. En het hoeft niet steeds het duurste te zijn, zo zie je maar. Fijn dat je er eentje hebt kunnen bemachtigen.

    Fijn weekend, groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen