zaterdag 16 maart 2019

Granny square deken

kilometers haken, maar dan ook letterlijk.
Onderweg naar mijn vakantie in Oostenrijk startte ik met mijn granny square deken. Ik had hiervoor 2 bollen flow cake garen bij action gekocht. Een bol in groentinten en een bol in roze/wit tinten.
Ik begon met de groene bol. En aangezien dat wij onderweg heel veel file hadden op de heenreis schoot mijn deken lekker op. Zo zie je maar weer, elk nadeel heeft zijn voordeel (zei een bekende voetballer ooit).
En terwijl het landschap om mij heen langzaam steeds meer veranderde, zo veranderde mijn deken steeds van kleur.





Bij aankomst in Oostenrijk was ik dan ook al bijna klaar met de groene bol. Ideaal zo duurde de autoreis voor mijn gevoel niet zo lang en bijkomend voordeel mijn man had geen last van goedbedoelde adviezen en rijtips onderweg (hij ziet het iets anders dan goedbedoelde adviezen).
Iedereen blij dus.

Zo'n grannysteek haakt ook heerlijk gedachteloos weg. En omdat ik met garen haakte met een lange verloop kleur hoefde ik ook niks aan of af te hechten.


op deze foto zie je zo mooi alle kleuren


Tijdens de vakantie haakte ik s'avonds vrolijk door en zo startte ik daar al met de roze bol.

Maar aan al het goede komt een eind, en na een heerlijk verblijf met veel zonnige dagen was het toch weer tijd om naar huis te gaan.
Maar niet getreurd mijn haakwerk ging weer lekker mee de auto in. Alhoewel ik nu een stuk meer ruimte in beslag nam. Ook niet vervelend want nu had ik al een lekker dekentje op mijn benen liggen.




Helaas ook op de terugweg weer veel last van files, oftewel weer kilometers haken. Tja en dat de jongere mafke's op de achterbank af en toe even moesten wachten voordat ik ze weer een snoepje, koekje of drinken gaf, dat was dan maar zo... Als ik eenmaal heerlijk in mijn haakflow zit dan haak ik het liefste lekker door zonder onderbrekingen.
Maar geen zorgen hoor, niemand is iets tekort gekomen ;)


gebruikte garen



Eenmaal weer thuis gekomen hoefde ik alleen nog maar de witte rand te haken. Dit deed ik door twee toeren vasten te haken en daarna een klein sierrandje.
Het sierrandje haakte ik als volgt; een vaste, 3 losse, 1 vaste in dezelfde steek. Een steek overslaan en weer een vaste, 3 losse, 1 vaste in dezelfde steek. Een steek overslaan etc etc


Bijna klaar alleen nog de rand haken


En ja dan is het eindelijk zo ver. Dat heerlijke tadaa moment als je werkstuk echt helemaal klaar is. En ook echt klaar met alle draadjes netjes afgehecht. Oh wat is dat toch altijd weer een heerlijk moment.





En nu ligt deze deken dus heerlijk thuis op de bank. Ik ben er blij mee. Hij is lekker zacht en ook nog eens een leuke herinnering aan onze vakantie.

Met dit weer nog lekker om even onder weg te kruipen en straks als we weer buiten kunnen zitten is deze deken fijn voor de wat frissere avonden.

Liefs,
Mafke


8 opmerkingen:

  1. hallo zeer mooi maar is dat niet te dun ,daar ik ook bezig ben met dat garen en ik vond het zo dun ;nog veel plezier met uw hobby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee dat valt wel mee vind ik, maar dat is natuurlijk voor ieder persoonlijk.

      Verwijderen
  2. Dat kleurverloop ziet er perfect uit, heb je hier en daar wat gesmokkeld of ging het gewoon zoals het ging?
    Prachtige deken en zo leuk dat er zie wel herinnering in zitten.
    Genieten dan maar!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daphne, nee hoor niet gesmokkeld het komt echt zo uit. Alleen met wit heb ik wel gesmokkeld want dan komt de rand gewoon mooier uit.
      Liefs, Mafke

      Verwijderen
  3. Handig om het vele wachten nuttig te gebruiken. De deken is mooi geworden met al die verspringende kleuren.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, haken onderweg. De reis gaat zo een stuk sneller. Een heel goed idee om hier verkoopbare voor te gebruiken, het effect is heel mooi. En handig, nu je geen draadjes hoeft weg te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was inderdaad heerlijk haken onderweg, en zalig dat je geen draadjes hoeft weg te werken. Ik ben weer blij met mijn nieuwe deken.
      Liefs, Mafke

      Verwijderen