zaterdag 25 september 2021

Back to school

oke, de scholen zijn dan alweer eventjes begonnen maar ik vind dit zelf te leuk om niet met jullie te delen.
Die schoolboeken hebben vaak zo'n saaie uitstraling en kaftpapier is vaak ook weer zo gewoontjes.
Daarom besloot ik om een hoes te haken voor om het boek.
Lekker vrolijk garen met een klein glimmertje er in maakt het geheel meteen een stuk gezelliger.




Een bijpassend hoesje voor je appeltje maakt het geheel af.

De hoes haakte ik in v-stitch.
Ik haakte eerst een aantal losse gelijk aan de breedte van je boek en ging daarna verder in v-stitch. Dit is een stokje-losse-stokje in een losse steek, een losse overslaan en vervolgens weer een stokje-losse-stokje etc tot einde van de toer.

Voor elke volgende toer startte ik met een nieuwe kleur.
Alle volgende toeren, starten met 3 losse, vervolgens in de losse opening van de v-stitch van de vorige toer maak je een nieuwe v-stich. Dus weer een stokje-losse-stokje etc
Maak je lap circa 4 cm langer dan de totale afmeting wat de boekomslag heeft als je het boek open legt.
Vouw de lap om de kaft heen en aan elke zijde 2 cm naar binnen.
Naai het gedeelte wat je naar binnen gevouwen hebt dicht zodat je hoes mooi om je boek blijft zitten.

v-stitch


Het garen kocht ik bij Action en is van alison&mae. Het is grappig draad, het lijkt wel gepunnikt en is wat elastisch. Ideaal voor een boekenkaft en appelhoesje omdat het iets mee rekt.


gebruikte garen


Het appelhoesje haakte in halve stokjes en met een lusje en een knoop erop blijft het hoesje mooi om de appel zitten.




Hier zijn we het schooljaar nu weer goed gestart!
Laten we allemaal hopen dat het weer een gewoon schooljaar mag worden met fysieke lessen en niet meer online, dat is voor iedereen toch het allerfijnst!





Liefs,
Mafke



2 opmerkingen: