dinsdag 11 december 2018

simpele sjaal haken

tussen het maken van de sinterklaas en kerstcreaties in, vond ik ook nog tijd om een simpel sjaaltje te haken.
En met simpel bedoel ik ook echt simpel. Ik haakte alleen maar losse en een enkele vasten. Een heerlijk werkje dus om s'avonds lekker bij de open haard te doen en met een schuin oog ook nog tv te kunnen kijken.





Voor deze sjaal gebruikte ik een heerlijk zacht verloop garen van Action, de vintage cake.
Ik haakte deze met naald 6 voor een lekker soepel resultaat.


dit garen gebruikte ik voor mijn sjaal



Het patroon is als volgt:

1) -haak een ketting van 54 losse + 1 keerlosse (of net zo breed als je zelf prettig vind)
2) -haak in de 8e losse van de naald een vaste en vervolgens * 4 losse, 1 vaste in de 4e losse op de losseketting* herhaal tot het einde van de toer en haak een vaste in de laatste losse.
3) - haak 4 losse + 1 keerlosse (5 losse) en een 1 vaste in de losseboog van de vorige toer, vervolgens * 4 losse en 1 vaste in de volgende losse boog * herhaal van * tot * tot het einde van de toer en eindig met een vaste in de laatste steek.
Herhaal toer 4 net zo lang tot de sjaal de voor jou gewenste lengte heeft.

Als de sjaal de gewenste lengte heeft haak dan rondom de gehele sjaal vaste. Kijk even wat een mooie verdeling van vaste is, ook dit moet lekker soepel worden en de sjaal moet zeker niet gaan trekken.

Vervolgens haken we nog een randje aan de bovenkant en onderkant van de sjaal.
Dit doen we als volgt, * haak 5 losse, haak een halve vaste in dezelfde steek waaruit je de losse bent gestart. Weer 5 losse, halve vaste in dezelfde steek, 5 losse, halve vaste in dezelfde steek.*  Je hebt nu dus 3 losse boogjes die je in dezelfde steek hebt vast gezet met een halve vaste.
Haak 1 vaste  in de volgende 3 vaste  en herhaal * - *
Weer 1 vaste in de volgende 3 vasten en herhaal * - *  etc. etc.
Ga zo door tot het einde van de toer en hecht af.

Als je zo een sierrandje hebt gehaakt aan de boven en onderkant van je sjaal dan is deze klaar!





En zo haakte ik in slechts 4 avondjes op mijn gemak deze sjaal. Ik ben absoluut geen vlugge haakster, maar dit was zo simpel dat je zonder nadenken zo een heel eind weg haakt.


op deze foto zie je zo mooi het subtiele kleurverloop van het garen


En nu snel weer verder met mijn kerstcreaties ;)
Hopelijk kan ik deze volgende week al op mijn blog tonen.

Liefs,
Mafke



5 opmerkingen:

  1. Ik vind hem super mooi.
    Lijkt mij een fijne zachte sjaal om te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn haakwerkje voor tussendoor en met een prachtig resultaat. Een mooi, feestelijk sjaaltje.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Mafke, (je echte naam weet ik niet... ) ik heb je gevonden hoor! Ga je blog vanaf nu volgen.
    Was leuk hè, de Stipstijl workshop vandaag in Apeldoorn.
    Groetjes van Gerda (Haakfeest).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke sjaal!
    Mooi garen gebruikte je. Dit garen kende ik nog niet. Mooi kleurverloop.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen