vrijdag 4 januari 2019

Planned pooling

planned pooling, het klinkt zo leuk en ik zag het al op diverse haaksites en op instagram regelmatig voorbij komen.
Maar... het leek me ook wel erg lastig. Dat weerhield mij ervan om er ook aan te beginnen. Bang dat er dadelijk weer een mooie bol garen en een half project in mijn kast zou verdwijnen. Dat zou zonde zijn, vooral omdat ik genoeg had liggen om af te maken.
En toch bleef het kriebelen. Eigenlijk wilde ik het heel erg graag ook een keertje proberen. Hoe leuk zou het zijn om het patroon zo te voorschijn te zien komen. Een beetje toveren eigenlijk.

Bij action vond ik leuk pool garen voor een klein prijsje. Ik besloot me in te houden en slechts 1 bol te kopen. Leuke vrolijke kleuren.


eindresultaat 



Vol goede moed begon ik. Ik had me goed ingelezen en dacht dat alles me wel duidelijk was. De steek is namelijk super simpel, de granietsteek.
Maar oh oh oh wat viel het tegen! Echt, ik denk dat ik wel ruim 60x opnieuw begonnen ben. Maar het was mijn eer te na om op te geven. Nu zou ik het onder de knie krijgen ook.
Op facebook is een hele goede en fijne groep met veel uitleg en ondersteuning. Met vragen wordt je daar super geholpen en krijg je fijne uitleg. Ook kan je er meerdere bestanden downloaden met stap voor stap uitleg over planned pooling. Wel even lid worden van de groep natuurlijk.
De groep kan je hier vinden.


het begin


Wat voor mij uiteindelijk de oplossing bleek om tot het gewenste resultaat te komen was het gebruik van 3 verschillende maten haaknaalden en variëren met de steekspanning. Vooral dat laatste is flink wennen want je bent natuurlijk gewent om de steekspanning altijd gelijkmatig te houden. Dit is namelijk het mooiste in gewoon haakwerk.
Maar om uit te komen met planned pooling moet je echt spelen met de steekspanning, soms iets strakker soms iets losser haken, soms ook je maat haaknaald tussendoor aanpassen en op het einde van de toer kijken of je 1,2 of 3 keerlossen nodig hebt om met de juiste kleur de nieuwe toer te starten.
Het is dus niet een werkje wat je even snel doet of lekker gedachteloos voor de tv kan haken. Je moet er continu je aandacht bij houden en blijven tellen of je per kleur de juiste hoeveelheid steken hebt, en dit veranderd elke toer.
Gelukkig zijn er op de bovengenoemde facebookgroep ook prachtige schema's te downloaden waarin je precies kan zien hoeveel steken je moet haken per kleur en per merk garen. Want ook dat verschilt weer per merk!


kindertasje gemaakt



Uiteindelijk besloot ik om er een kindertasje van te maken. Kleindochter van de buurvrouw was helemaal weg van de kleuren dus het tasje werd voor haar.

De lap doorhaken tot de gewenste lengte, deze dan dubbelvouwen en de zijkanten dichtnaaien.
Bij de action kocht 2 kinderriemen in bijpassende kleur waarvan ik het tashengsel maakte.
Nog een drukker erop in bijpassende kleur om het tasje ook dicht te kunnen maken.





Nog 2 leuke tassels eraan voor een vrolijk geheel en tadaaa klaar is de tas.

Wil je nu ook starten met planned pooling geef dan niet op! Het lukt (meestal) niet meteen de eerste keer en het is echt even spelen met de draadspanning en de juiste maat haaknaalden. Ook ik heb even moeten zoeken wat het beste werkte maar zoals je ziet komt het goed!!

Liefs,
Mafke

6 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedaan! Wel heel leuk als je de techniek onder de knie hebt. Maar heb helaas daar het geduld niet voor :-))

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tinne, nou ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel op het punt heb gestaan om het op te geven, maar dat was mijn eer te naam. Ik ben nu echt blij dat ik heb doorgezet.
      Liefs, Mafke

      Verwijderen
  2. Huh, wat??
    Nog nooit van gehoord of gelezen.
    Ik zou bijna zeggen....gelukkig, want ik heb ook nog veel projecten liggen die half af zijn.
    Maar, ik lees jou bericht en word ook helemaal enthousiast.
    Wat een leuk tasje heb je gemaakt en zo knap dat je door hebt gezet.
    Ik weet zeker dat je het meisje super blij hebt gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daphne, ja het meisje was echt heel blij. Wat is er veel mogelijk met garen he?! Ik sta ook regelmatig verbaasd wat er allemaal kan. En het planned pooling is ook echt leuk om te doen.
      Liefs, Mafke

      Verwijderen
  3. Hoiiii! Ohhh nu begint het weer te kriebelen.... Ik heb 3 van die bollen liggen in allemaal blauwtinten. Toch ben ik huiverig om te beginnen. Welke 3 maten haaknaalden heb jij gebruikt als ik vragen mag? Misschien moet ik het nu echt maar eens gaan proberen.....🤔😉😍 Jouw project ziet er namelijk wel supergaaf uit! Haakgroetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, eindelijk lukt het weer om via mijn blog terug te reageren. Ik gebruikte de maten 2,5 en 3 en 3,5
      Maar ik denk dat dat voor ieder persoonlijk is, je hebt toch je eigen hand van haken. Een kwestie van uitproberen dus.
      Veel succes.
      Liefs, Mafke

      Verwijderen