woensdag 20 november 2019

knuffelzacht kussen breien (tutorial)

oudste dochter wilde graag nog een kussen hebben voor in haar loungehoekje.
Maar kreeg ik erbij te horen, wel een lekker zacht en aaibaar kussen graag.

Ik vond het wel een leuke opdracht en ging op zoek naar geschikt garen.
Het zal jullie vast niet verwonderen dat ik deze vond in mijn favoriete winkel action. Daar lag een heerlijk zacht en aaibaar garen, precies wat ik zocht.

Het kussen mocht gewoon simpel worden, het ging haar vooral om het materiaal. Maar ja helemaal effen vond ik zelf een beetje saai dus kwam er een gezellig streepje in.




Benodigde materialen voor dit kussen:

- 2 bollen velvet yarn (van elke kleur 1)
- breinaalden maat 6,5
- binnenkussen 40x40
- haaknaald 4,5



gebruikte garen





Werkwijze:

1)   Zet 80 steken op. (85 als je erg strak breit)
2)   *brei 1 toer recht, 1 toer averecht* herhaal van * - * 2 keer. In totaal heb je nu 6 toeren gebreid met je  hoofdkleur.
3)  wissel van kleur en brei 1 toer recht, 1 toer averecht
4) wissel naar je hoofdkleur en brei weer *1 toer recht, 1 toer averecht* herhaal van * - * 2 keer (6     toeren) Let op neem je contrast kleur (in mijn geval dus wit) mee naar boven bij elke rechtse toer. Dit scheelt je een heleboel aan en afhechten.
5) herhaal stap 2 en stap 3 in totaal 6 keer.
6) brei nog 6 toeren met je hoofdkleur (bij dus petrol) en kant tijdens de laatste toer af.
7) vouw je lap dubbel en haak een toer met vasten om 3 zijdes heen
8) een zijde is nu nog open, stop je kussen er in en haak ook deze kant dicht met in elke steek een vaste.

Klaar is je kussen nu!

Ik kreeg wat vragen of ik echt langs alle kanten gehaakt had, ook langs de kant die dus al dicht is.
Het antwoord is JA! Dan is het meer een geheel. Je hebt nu aan alle zijdes dezelfde rand en dat vind ik toch net iets mooier.




Dochterlief is er blij mee en ik had weer een leuk project gemaakt.
Ik ben benieuwd wie er nog meer al iets gemaakt heeft met het velvet garen. Ik zou het leuk vinden als je dit met mij wilt delen op mijn Facebookpagina mafke. Je kan je foto's plaatsen onder het bericht van dit blog.
Ik ben reuze benieuwd naar jullie creaties!

Liefs,
Mafke



Geen opmerkingen:

Een reactie posten