vrijdag 22 november 2019

Productreview: porseleinverf Action

Een echte geluksvogel was ik, want ik scoorde beide sets porseleinverf die Action nu in de winkel heeft liggen. En volgens mij komt daar een ware run op.

Al eerder blogde ik over stippen op servies. daarvoor volgde ik wel 3x een workshop bij Stipstijl, zo enthousiast was ik. Stippen is erg leuk en ontspannend om te doen. Nooit verwacht dat je door het zetten van stippen zoveel leuke verschillende creaties kunt maken.





De porseleinverf van Action is een heel stuk goedkoper dan de porseleinverf waar ik normaal mee werk. Ik vroeg me dan ook af of deze verf wel zo fijn zou zijn, en nog belangrijker of de kleuren wel mooi zijn.

Er zijn 2 kleurensets te koop. Een set met 6 primaire kleuren en een set met 6 pasteltinten.
Wat meteen opvalt is dat de verf redelijk dik is. Dit is niet erg, wel belangrijk om heel goed door te roeren dat scheelt echt.
Met in totaal 12 kleuren kan je goed vooruit, de kleuren matchen erg goed met elkaar en je kan meer kleuren creëren door ze te mengen.



2 verschillende kleurensets



In het doosje zit ook een duidelijke afbakinstructie bijgeleverd, wel zo handig want nu weet je precies hoe lang en op welke temperatuur je werkstuk afgebakken moet worden.

Na het goed doorroeren van de verf maakte ik eerst een proefbordje, om te zien hoe de kleuren opkomen op het servies en hoe ze stippen.


testbordje



Echt, ik was positief verrast! De kleuren zijn zo mooi, drogen mooi op en tonen ook erg mooi op het servies.
Op de bovenste helft zie je de pasteltinten en de onderste helft de primaire kleuren.
Het bordje komt (uiteraard) ook van de Action.


1e probeersel



Op zo'n zelfde vierkant bordje maakte ik een lekker bont stippatroon. Hiervoor gebruikte ik zowel de primaire kleuren als de pastelkleuren. Leuk om alles samen even goed te kunnen testen.
Het is erg belangrijk dat je de verf goed lang laat drogen (tip: of föhn het even goed droog) voordat je met een andere kleur verf een stip zet op een eerdere stip van een andere kleur. Doe je dat niet dan vloeien de kleuren in elkaar over.
Omdat ik heel graag verder wilde gaan begon ik  met een ander bordje terwijl de een stond te drogen.




Zie je hoe mooi de kleuren met elkaar combineren? Ik zou dan ook echt adviseren om beide sets te kopen, je hebt dan echt zoveel mogelijkheden.
En voor de prijs hoef je het ook niet te laten want ze kostten €1,64 per set.

Ook bij het 2e bordje moest ik weer wachten met drogen, dus vrolijk gestart met een 3e bordje. Ik had er zo'n lol in.

Doordat de verf wat dikker is moet je goed opletten dat je deze ook niet extra dik op je bordje zet, het effect wordt dan niet zo mooi. Het voordeel is dat de verf daardoor erg zuinig is in gebruik. Je hebt echt zo weinig nodig.



Nu nog een laatste schaaltje, zoals je ziet heb ik hier weer voor een hele andere kleurstelling gekozen.
met slechts 12 potjes verf kan je dus echt heel veel verschillende dingen maken.
En zo stipte ik in een dag maar liefst 3 nieuwe bordjes.
Deze even een nacht goed laten drogen zoadat de verf uit kan harden en dan afbakken in de oven.
Niks geen speciale keramiekoven nodig maar gewoon in je eigen huishoudoven.

Let op! Bij het afbakken gaat het best wel stinken. Geen paniek!!! Dit is echt heel normaal, ook bij andere merken porseleinverf. Dit is gewoon de geur van de verf die als het ware in het bordje gebrand wordt.
Laten afkoelen in de oven en dan is het klaar.


Eindconlcusie: ik zou deze porseleinverf zeker aanraden, twijfel je nog of je het leuk vind om met porseleinverf te werken dan is dit een uitgelezen kans om het voor weinig geld te proberen.
De kleuren zijn erg mooi en helder, ook na het afbakken zijn ze nog net zo mooi en er zit dan zelfs een lichte glans over.
Heb je al poseleinverf dan zijn deze sets een leuke aanvulling.
Goed omroeren voor gebruik en zuinig werken. Dan kan er eigenlijk niks misgaan.




Natuurlijk kan je met deze verf ook gewoon schilderen ook daarvoor is hij erg geschikt, niet alleen om te stippen natuurlijk.


Liefs,
Mafke



4 opmerkingen:

  1. Vanmiddag ook de 2 setjes gekocht. Eigenlijk mocht het niet meer verkocht worden. Toen ik de doosjes open maakte waren de doosjes van binnen helemaal beschimmeld. Had u dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had dit ook. Setjes zijn terug gestuurd naar fabriek.
      Mijn verf vertoond wel luchtbubbels. En blijven beetje te dik erop liggen....

      Verwijderen
  2. Tja..... Ik had het er net over met mijn moeder vanmiddag, ik wil NIET gaan stippen, want ik ben bang dat ik er dan wéér een hobby bij heb, maar na het lezen van dit bericht....1,69, tja.

    Ik ben om, als ik verf kan kopen koop ik het!!
    Wat is dit verschrikkelijk leuk zeg, heel vrolijk.
    Het is toch TE leuk om voor de zomer een nou servies te gaan maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha, ook dit ben ik gaan zoeken bij onze action, maar helaas nog niet gevonden. Ik vermoed dat jullie in Nederland de lading altijd eerder ontvangen. Maar ook zo leuk, lijkt me. Ook wederom thx voor de tip!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen